De Fem Kategoriene #1

 Komposisjon:
Komposisjon er et veldig viktig element i alle fotografier. Det er noe som alltid ligger i bakhodet mitt når jeg fotograferer. Ideen her var å få frem linjene i gjerdet, i og med at det både er horisontale og vertikale linjer. Man ser forsvinningspunktet. Lyset er direkte og skarpt, og det skaper gjenspeiling i vinduet. Her har jeg lært at skrålinjer skaper dybde, og at ved å bruke lav dybdeskarphet får man interessepunktet der man vil, her den nærmeste delen av gjerdet. Linjene i gjerdet skaper rytme ved at det blir gjentatt såpass mange ganger. 
Kamera: Panasonic Lumix DMC-fz45.
ISO: 80. Blender: 5,6. Lukker:1/800
Ideen til dette bildet var å gjøre det hele litt dramatisk. Jeg ville komponere det slik at det ikke ble naturlige størrelser på tingene. Dette bildet har en enorm dybde, og det fordi jeg fokuserte på kanten på rammen, og i og med at jeg har liten dybdeskarphet, blir det andre uklart. Marina er plassert i det gyldne snitt, det samme er rammen. Rammen lager en diagonal linje inn i bildet, som skaper denne dybdeeffekten, men også balanse. Jeg synes det er et spennende bilde, og jeg føler jeg blir dratt inn i det. Det at veggen og gulvet er lyst av det kunstige lyset fra taket, gjør at det mørke i rammen og personen kommer fram, og balanserer hverandre. Jeg har lært at man kan utnytte dybde maksimalt, bare ved hvordan man plasserer seg. 
Kamera: Panasonic Lumix DMC-fz45.
ISO: 400. Blender: 2,8. Lukker:1/30
Dette bildet er tatt for en stund siden, men jeg syntes det var relevant, da jeg hadde en del kunnskaper om komposisjon før jeg begynte med foto. Ideen her var å få alt uklart utenom steinen. Lyset er flatt, da det var litt overskyet denne dagen. Jeg har forkusert på steinen i forgrunnen, noe som gjør at alt bak blir uklart. Guttene er i det gyldne snitt, og det samme er horisontlinjen. Det er flere ting som kunne vært plassert annerledes, men jeg synes at helheten er veldig bra, og det er et herlig bilde å se på. Da jeg tok dette bildet lærte jeg at selv et "kjedelig" utgangspunkt kan bli bra hvis du vet hva du gjør.
Kamera: Panasonic Lumix DMC-fz45.
ISO: 60. Blender: 5,6. Lukker:1/640
 Lukker/blender:
Her har jeg tatt bilde av Kristine med lang lukkertid. Ideen var å ha kameraet helt klart, mens resten uklart, og jeg ba henne derfor om å holde kameraet i ro, mens hun kunne bevege på hodet og resten av kroppen. Kameraet og hendene er i det gyldne snitt, samtidig som kameraet er i sentrum. Skapene bak skaper linjer som igjen skaper dybde. Kontrasten med det mørke i kameraet i sentrum, gjør at dette blir blikkfanget. Jeg lærte at veldig lang lukkertid kan forandre et bilde mye, og gjøre det spennende. 
Kamera: Panasonic Lumix DMC-fz45.
ISO: 100. Blender: 22,0. Lukker: 20.
Ideen for dette bildet var å fange lysene fra bussen idet den kjørte forbi. Derfor stilte jeg på lukkerhastigheten. Det er lite lys i bildet, men det kunstige lyset fra bussen og lyktestolpene skaper kraftige kontraster til mørket. Her lærte jeg mye om lukkerhastighet, noe som er veldig gøy å kunne. Interessepunktet i bildet vil jeg si er den lyseste delen av den hvite stripen, altså den som ligger til venstre i bildet, og som krysser det gyldne snitt. Lysene skaper en horisontal linje, samtidig som det dannes mange skrålinjer. Dette skaper en veldig bevegelse og spenning. Jeg lærte veldig mye om lukkertid da jeg tok disse bildene, spesielt det at man helst må ha kameraet på et stativ (her: en sten).
Kamera: Panasonic Lumix DMC-fz45.
ISO: 80. Blender: 8,0. Lukker: 8.
 Reise:
Disse tre bildene under kategorien "reise" er fra den lille turen vi hadde til Stavanger Kunstmuseeum, tatt langs Mosvannet. 

Lyset i dette bildet kommer inn mellom trærne, og det gjør at det blir litt dust, og man ser skyggene godt. Interessepunktet her er først og fremst gjerdet, men også personen. Dette bildet er hovedsaklig uklart, da det har en veldig liten dybdeskarphet. Jeg valgte å fokusere på rekkverket, og plasserte dette i det gyldne snitt. Personen som står til venstre i bildet er uskarp, men er med på å balansere bildet, da hun er samme mørke farge som rekkverket. Rekkverket skaper også perspektivlinjer. Jeg synes bildet er interessant da ideen min gikk ut på å gjøre det uskarpt. Jeg lærte at et om bilde er uskarpt og har liten dybdeskarphet, kan dette bli et veldig tøft virkemiddel.
Kamera: Panasonic Lumix DMC-fz45.
ISO: 80. Blender: 4,0. Lukker:1/125
Ideen i dette bildet var å få fram de flotte kontrastene. Det mørke fra broa og trærne, mot det lyse i himmelen. De tre personene fremme er plassert i det gyldne snitt, og broa har perspektivlinjer som skaper bevegelse. Linjene møtes der personene er, og det blir derfor et blikkfang. Lyset er naturlig, men ikke så dirkete som det ville blitt desom det hadde vært klar himmel. Her lærte jeg å bruke kontraster på riktig måte, plassere mørket i forhold til det lyse. 
Kamera: Panasonic Lumix DMC-fz45.
ISO: 125. Blender: 5,6. Lukker:1/800
 Lys:
Ideen bak dette bilde var å fange solnedgangen. Jeg la merke til at lyset ble veldig fint inne i denne "blomsten", og dette ble ideen min. Høyre kant av stilken er plassert i det gyldne snitt, og jeg valgte å ta med tomrommet til venstre i bildet da det ble et romskapende virkemiddel, og skapte dybde. Lyset kommer gjennom blomsten og skaper store kontraster. Lyset er varmt og naturlig, og jeg lærte at det er viktig å ha med seg et kamera, i dette tilfellet min telefon. Jeg kom plutselig oppi denne fine solnedgangen, og fikk denne ideen. 
Kamera: Min mobiltelefon: Samsung Galaxy S2 (derfor rar ISO)
ISO: 32. Blender: 2,7. Lukker:1/320
Her har jeg tatt bilde av en vakker solnedgang i Tyskland, gjennom frontruten i bilen. Ideen var å fange de varke fargene. Plasserte enden av veien bevisst i sentrum. Lysene på bilene balanserer rødfargen i himmelen, og det blir god balanse i bildet. Linjene på veien, og perspektivet bilene skaper, skaper fin dybde. Bildet er uredigert. Jeg lærte at bilder faktisk kan bli fine selv om de er tatt gjennom et vindu, så lenge du tenker på refleksjoner, lys og fokusering.
Kamera: Panasonic Lumix DMC-fz45.
ISO: 160. Blender: 4,2. Lukker:1/100
Ideen bak dette bilde var å skape dybde. Fargene i mosen er komplimentære
Grunnen til at jeg plasserer dette bildet under kategorien "lys", er fordi det ikke trenger å være direkte sollys, men også indirekte. Her ser man at sollyset blir reflektert på i de ulike teksturene på flatene. Det kommer inn fra venstre side. 
Komposisjonen her er også fin, og det er bra dybde i bildet. Jeg lærte at man kan få små avstander til å se store ut ved å ha lav dybdeskarphet. 
Kamera: Panasonic Lumix DMC-fz45.
ISO: 400. Blender: 2,8. Lukker:1/50

Beste bilde:

Dette mener jeg selv er mitt beste bilde, sålangt. Grunnen til det er fordi jeg elsker hvordan jeg har fått fram lyset i bildet, sammen med alle detaljene i blomsten. Det er kald/varm kontrast, da det er rødt/gult rundt sola, og blått ut mot kantene på himmelen. 



Ideen bak dette bilde var å fange solnedgangen. Jeg la merke til at lyset ble veldig fint inne i denne "blomsten", og dette ble ideen min. Stilken er plassert i det gyldne snitt, og jeg valgte å ta med tomrommet til venstre i bildet da det ble et romskapende virkemiddel, og skapte dybde. Lyset kommer gjennom blomsten og skaper store kontraster. Lyset er varmt og naturlig. Jeg lærte at man kan få det meste til å se veldig vakkert ut, bare ved å klare å se et bilde for deg, før du tar det, noe jeg gjorde her.
Kamera: Min mobiltelefon: Samsung Galaxy S2 (derfor rar ISO)
ISO: 32. Blender: 2,7. Lukker:1/320